S humorem na cestách po Indii
30. listopadu 2017 Z projektu

S humorem na cestách po Indii

Již 17 let se pravidelně setkáváme s našimi indickými partnery. Za tu dobu jsme při svých výpravách do Indie vypozorovali mnoho zajímavostí z běžného života, mezi které patří (ne)pravidla silniční dopravy. Proto jsme s trochou nadsázky sepsali zkušenosti, které vypozorovali členové našich výprav do Indie, a shrnuli je do deseti jednoduchých pravidel.

Pravidla pro přežití na indických silnicích

  1. Troubit, troubit a zase troubit - V Indii je snazší představit si klakson bez auta, než auto bez klaksonu. Troubíme především:

    A)
    Pokud předjíždíme, podjíždíme či jiným způsobem vytlačujeme ze silnice motocykly nebo jiná tří- nebo čtyřkolová vozidla. Jedná se o čistě přátelské upozornění ve stylu - baf, tady jsem a jsem rychlejší!
    B) V případě většího shluku vozidel troubíme při jakékoli změně rychlosti a směru jízdy. My „sluchaři“ prožíváme pravé hody u těchto tónů a zvukových barev, intervalů a rytmických nuancí! Některé melodie, například: tý dam ta dáda tadým tydá - se jako zlatá nit táhnou napříč všemi kulturami.

  2. Zdolávání železničních přejezdů - Železniční přejezdy vypadají na první pohled stejně jako u nás, většina z nich má však vymoženost, kterou jsme v našich končinách už bohužel zavrhli: osobní obsluhu závor. Ta má svůj význam především v případě, pokud s autem uvízneme na kolejích mezi zavřenými závorami. Pak je čas na železné pravidlo číslo 1: troubit, troubit, troubit a doufat, že je dnes hradlař dobře naložen a závory přece jen popovytáhne. Pak je třeba vystihnout okamžik a osvobodit se dříve, než se přiřítí vlak. Věřte, že je povzbudivé, když víte, že pohled na závory, opírající se o přední i zadní stěrače vašeho auta, nemusí být nutně to poslední, co ve svém životě uvidíte.

  3. Práce příslušníků dopravní policie spočívá ve dvou činnostech:

    A)
    předvádět na vhodném místě slušivě střiženou uniformu,
    B) činit úkony směřující k napomáhání plynulosti provozu na silnicích – provádí se pouze v případech, kdy není žádným způsobem omezena činnost A.

  4. Chování při dopravních nehodách - Pokud je vozidlo pojízdné, NEZASTAVOVAT!!! A to ani v případě, že jste viník nehody, neboť to nikdo od vás nečeká. A pokud zastavíte, okamžitě budete převálcováni vozidly jedoucími za vámi.

  5. Kde je vůle, najde se i cesta - Pokud to nejde po silnici, na chodníku je místa dost.

  6. Kruhové objezdy - Pouze osoba bez fantazie vám může tvrdit, že kruháč se dá objíždět pouze jedním směrem. Nenechte se zmást.

  7. Svícení - Pravidlo stanovující povinnost svítit se v indickém provozu nepodařilo odhadnout za dne, ani po setmění. Ve tmě nejde podle světel ani vzdáleně určit, co se k vám blíží, zda je to stádo krav nebo autobus. Pravidlo: užijte si ten adrenalin, nic jiného vám stejně nezbývá.

  8. Získávání informací o trase - Pokud nevíme, kudy máme jet a nemáme k dispozici GPS navigaci či jinou vymoženost, nezbývá, než se zeptat na cestu. Nejlépe přímo za jízdy a to tak, že prudkým pohybem ruky z okénka auta srazíme nejblíže jedoucího motocyklistu (těch je všude dost, takže vždycky na nějakého dosáhneme) a zatímco se bude sbírat ze silnice, má dostatek času nám poradit, kudy dál.

  9. Co se však může stát kterémukoli motoristovi skutečně osudným je RETARDÉR - Je to vlastně jediná možnost, jak v obzvláště hustě obydlených oblastech zpomalit vozidla. Takový přehlédnutý retardér může napáchat nemalé škody jak na podvozku auta, tak i na jeho střešní karoserii. Pouze její poctivé vnitřní polstrování může zabránit závažnému poškození střešní konstrukce - o lebeční kosti cestujících.

  10. Posledním pravidlem, avšak nejdůležitějším pro nás, je nehynoucí obdiv k řidičům v Indii - Za celou dobu jsme neviděli jedinou dopravní nehodu (kromě té drobnosti na žel. přejezdu). V Indii neustále a s naprostým klidem ohledávají hranice možného. Přesto ten pocit bezpečí, jaký jsme zažili v autě uprostřed dopravní špičky v indickém velkoměstě, už dlouho nepamatujeme.

Adopce na dálku®: Marcela Hledíková - Postřehy z cestování po Indii, listopad 2017.